Zdroj |
Když jsem na poli foodblogů začala být trošku známější, začaly mi taky chodit různé nabídky ke spolupráci. Co se ale děje v poslední době, to je trochu blázinec, je to totiž jedna nabídka za druhou a bohužel jedna blbější (promiňte) než druhá. Takhle bych už mohla pět ódy na taveňáky, margaríny s máslovou příchutí, smetany na vaření, tuňáky v konzervě, oleje a tak dál donekonečna.
Pochopte mě, nechci se ofrňovat nad nabídkami spolupráce, sama jsem jich již několik využila (a zpětně jsem někdy více, ale spíš méně ráda, že jsem to udělala). Když si to tak uvědomím, drtivá většina nabídek mívá společnou jednu věc, my vám poskytneme náš výrobek, vy ho odprezentujete nejlépe recenzí/receptem/ve více vydáních a tím to končí.
Pro výrobce a firmy jsou foodblogy a blogy obecně velmi výhodným médiem, čte je stále více lidí a tak se ani není čemu divit, že se marketéři vydali i tímhle směrem. Ale cítím, že touto formou spolupráce jsme tak trochu využíváni. Za výrobek článek=velmi levná reklama, která by jinak výrobce stála několikanásobně víc. Jasně, nám to nijak neublíží, ale jaksi mi to nepřijde jako rovnocenný vztah.
Občas mi přijde, že marketér bez rozmyslu osloví co nejvíc blogů, po takové spolupráci vždycky někdo skočí a vy pak vidíte ty samé výrobky na více blozích, kde je vychvalují. Hodně mě mrzí, že stejně jako se to stalo na poli módních blogů v Česku, i některé foodblogy se postupem času proměnily v prosté propagování toho a onoho. U pár blogů, které jsem dřív ráda četla, dneska každý nový příspěvek otevírám s tím, na koho to bude reklama teď.
O tom, že je příspěvek sponzorován, se u většiny ani nedozvíte, protože je to umně zaobaleno. Rozhodla jsem se změnit svůj přístup a ke sponzoringu se otevřeně přiznávat, takže pokud budu používat něco, co mi za tím účelem někdo poskytl, určitě se o tom v příspěvku dozvíte. A tisíckrát raději budu propagovat něco, s čím mám sama dobrou zkušenost, a zadarmo, než abych přemýšlela jak zakomponovat něco, s čím mě někdo oslovil a co bych si normálně třeba ani nekoupila.
Mediální tlak na foodblogery je veliký a já se nedivím, že mu někdo víc či míň podlehne. Upřímně obdivuju ty, kteří své blogy vedou od tohoto marketingu oproštěné, protože si myslím, že o tom by psaní blogu mělo být především. Jednoduše o vaření, receptech a skutečně ozkoušených tipech na to, co koupit a vyzkoušet. Reklamy je totiž dost všude okolo.
Ahoj Kajo, vnímám to úplně stejně a dokonce jsem teď o tom chtěla také psát. Otevřeně odpovídám na tyto nabídky s tím, že mi jejich výrobek nevyhovuje a pokud by mi vyhovoval, tak chci za recept finanční ohodnocení. Provoz blogu je nákladný, na recept jsou potřebné i jiné suroviny, příprava, nafocení a sepsání receptu také zabere několik hodin práce, takže mi pár balení výrobku nepřijde jako adekvátní ohodnocení. Bohužel je to tak, že včichni potřebují obsah na své weby, ale chtějí ho zdarma a to nemůže fungovat. Maryna
OdpovědětVymazatMáš pravdu, nejlepší je, když člověk napíše své podmínky spolupráce, tak se ani neobtěžují odpovědět...
VymazatTak v tomto máš veľkú pravdu ! ja som si to všimla hlavne na módnych blogoch, kde blogerky už pomaly píšu len ódy na nejaké veci, ktoré ani nie sú kvalitné. Je to veľmi smutné, keď sa pekný blog s príspevkami, ktoré sú písané od srdca zmenia na web o reklamách :/ super článok :)
OdpovědětVymazatmy blog : THE COLORFUL THOUGHTS
Díky!
VymazatMluvíš mi z duše a ten poslední odstavec vystihuje můj přístup.
OdpovědětVymazatStejná zkušenost. Nejdříve mi přijde nabídka spolupráce, poté pak produkt vidím na jiných blozích, bez jakéhokoliv označení, že se jedná oplacenou reklamu. Souhlasím i s tím, že většina lidí z reklamek si nedělá vůbec starosti s tím, že by třeba přemýšlela, že vegetariánský blog nebude propagovat kuřecí, nebo že produkt vlastně nezapadá do konceptu blogu. I z výše uvedených důvodů na nabídky odepisuji s podmínkami, jak to, že na blogu bude označeno, že se jedná o placenou reklamu a také přesně jak píše Maryna, není pro mě adekvátní dělat reklamu za jeden produkt "zdarma". Nikol ze zezahradydokuchyne.cz
OdpovědětVymazatJá to mám tak nějak asi napůl. Nabídek chodí hodně, ale já z nich kývnu asi na 1 z deseti. Produkt musí být takový , že bych si ho sama koupila, už dopředu vím, že bude kvalitní a je něčím zajímavý. Za druhé člověk co mě osloví většinou není z PR agentury, protože ty se ve většině případů chovají jak kdybychom jim mi měli být vděční a jsou arogantní. Většinu si tedy domluvím vyloženě s majiteli eshopu, ti jsou fajn, člověk si s nimi i dobře popovídá a prostě je vidět , že je jídlo i jejich vášní a to mě baví. Vím, že by je reklama vyšla navíc než poskytnout výrobky a oni to taky vědí,ale zas na druhou stranu, udělat reklamu na něco co mi chutná a líbí se mi, díky tomu to i já ochutnám a tak celkově prostě z toho mám dobrý pocit. Rozhodně nikdy nezatajuji , že jsem něco dostala a mám i rubriku kde jsou odkazy na spolupráce, takže vše je průhledné a prostě takhle mi to přijde fajn. Oni mi taky zviditelní blog u nich, tak prostě když je vše na přátelské vlně nevadí mi to. Většinu produktů co dostanu chválím, což může být někomu divné,ale já si prostě nevybírám něco co vím, že bych si sama nekoupila nebo tuším že bude špatné, proč bych to dělala? Psaní negativních článků nemám v oblibě, nebaví mě to, jsem ráda, když můžu doporučit něco co je dobré a těšit se jak mi čtenáři napíšou, že to také ochutnali a , že je to výborné a mají z toho radost :) Je potřeba si vybírat na co kývnout, něco jsou fakt blbosti a přesně jak píšeš někteří ani neodepíší na zpět , což považuji za absolutní neprofesionalitu, já trpělivě a slušně odepisuji všem a zamítavá odpověď se dá také napsat hezky :) A promiň za obří komentář :D
OdpovědětVymazatJani, mluvíš mi z duše! Já se teprv rozkoukávám, ale mám to stejně :-) Svatava
VymazatTak tak. Také jsem zvažovala napsat něco na toto téma, ale skončilo to u toho zvažování :) Hodně blogů jsem díky reklamám přestala sledovat a mezi foodblogy to začíná být taky pěkně otravné, většinou mě to spíš odradí než naláká.
OdpovědětVymazatNejsem foodbloger, jenom vasnivy ctenar a foodies. Tento clanek ocekavam uz dlouho - zajimal me pohled blogera a tyto reklamy jsou bohužel velice caste. Nebudu se bat jmenovat - opravdu hodne mi to vadi u blogu Cooking with Susa, kde je to temer nesnesitelne - i na blogu, i na FB. Nevadi mi, když to bloger dela, ale vadi mi, kdyz to prekracuje urcitou mez, kdyz neuvadi pravdu o vyrobku a neprizna, ze se jedna o reklamu. Kdyz se to hodi do konceptu, kdyz k tomu treba napise jak k tomu prisel, jak se to stalo a tak, tak proc ne. Ale nekdy se to fakt neda. Nikola
OdpovědětVymazatOpravdu hezký článek. Já mám blog zaměřený na sport, navíc teprve 3 měsíce :) byla jsem pozvána na jednu akci od Adidasu a tak mě velice potěšilo, že se to "týká tématu" mého blogu. Navíc, nikde nebylo ani zmíněno, že za to požadují článek nebo nějakou prezentaci. Byla to zatím jediná akce, ale zrovna dnes mě zaskočila jedna věc - jeden eshop na doplňky stravy mne prosil o spolupráci, zda bych nenapsala recenze na nějaké jejich výrobky - říkala jsem si "proč ne", koneckonců, já jim ty produkty klidně i zkritizuji, nemám důvod lhát. Zarazil mne ale jejich přístup - "tak si objednejte, zaplaťte a po doručení produktů se domluvíme". Vážně si mám vše nakoupit za plnou cenu a ještě jim dělat reklamu?!
OdpovědětVymazatwww.getmovincz.blogspot.com
Kéž by to takhle měli všichni! Naprosto souhlasím, sama když ukazuju něco od určité značky tak je to jen proto, že jsem si to sama koupila, jsem s tím spokojená a to je celé. Reklama se v dnešní době valí ze všech stran, ať už je skrytá nebo naprosto otevřená... A proto by jí mohlo být klidně i míň...
OdpovědětVymazatBlog si člověk zakládá s tím, aby se podělil o svoje pocity, tipy, zkušenosti v dané tématice o čem bude psát, ale bohužel čím víc jsou blogy medializované, tak si je zakládají lidé i jen kvůli produktům zadarmo a takový blog, pak není blogem.....já sama mám zkušenosti skrz beauty blog, kdy mi chodí už i nesmyslné pozvánky na blogger události jako třeba od společnosti Orbit. Proč bych bože měla chodit na něco takového? Kde dostanu balíček orbitek a dozvím se jak pečovat o zuby...ale je mi úplně jasné co tím firmy sledují. Blogerka je ráda, že se setká s ostatníma, něco dostane zadarmo, bude o ní postaráno a oni mají skvělou reklamu, protože blogerka o tom minimálně bude na instagramu informovat :-) Co se týče foodblogů, tam mi připadá nějaká reklama úplně zcestná....k foodu se mi to prostě vůbec nehodí. Tam by blogerka měla recenzovat své recepty a své zkušenosti a rady, nikoliv jak se jí vaří v hrncích od Tescomy, protože dostala jejich celou sadu....svým způsobem to k tomu patří, ale když se tohle úplně vypustí, tak se vlastně vůbec nic nestane...blog na hodnotě neztratí ani cent, ba naopak! A to je potřeba si uvědomit. Ja už dokonce u beauty blogu přemýšlela, že vyhlásím stav, kdy jsem se odprostila od veškerých poskytovaných produktech, jak si kolikrát firmy diktují nelidské podmínky.....u food blogu se mi to naštěstí ještě nestalo, jelikož pár měsíců teprve začínám, a doufám, že mne to ani nečeká :-)
OdpovědětVymazatMoc nekomentuji, ale tohle téma mi nedá. I já jsem se setkala s několika, možná tak s deseti nabídkami spolupráce. A některé mi nepřišli vůbec zajímavé, tak jsem je hned odmítla. Kývla jsem jen na jednu, kde vlastně nebylo ani nic podmínkou - napsali, pokud chcete a bude Vám chutnat napište třeba recept:-) to mi přišlo fér. Žádné nucení. Poslední dobou mi také přijde, že je na čím dál více blozích a nejen tam...spousta reklam a podobně. Nějak to pro mě ztrácí už ten smysl, tu myšlenku blogu - osobních zápisků, zážitků...kdo má každý den koukat na články, ve kterém se píše jen a jen o reklamě (nejhorší je asi ta skrytá - nenápadně jim to napíšu a oni se třeba na ten odkaz podívají...) Člověka pak vlastně zamrzí, když foodblogger/ka se pak objeví jen díky reklamě a všem těm článkům mezi TOP foodbloggery...
OdpovědětVymazat